Monday 4 January 2016

SHARING IS CARING : MAHASISWA BUKA MINDA UNTUK MULAKAN BISNES

Bismillahirrahmanirrahim.

Alang-alang aku dah sentuh pasal matlamat dan impian kat entry sebelumnya tadi, meh aku share sikit apa yang aku tahu dalam proses nak capai matlamat ni. Ni bukan modul hebat-hebat pun tapi just nak bukak minda kita macam mana nak capai impian kita. Entry ni aku khususkan untuk mencapai impian dari segi kewangan.

Pertama : tulis matlamat

Kedua : kaji matlamat kita(pastikan kita jelas dengan matlamat kita)

Ketiga : design cara nak capai matlamat kita

Keempat : follow jalan yang kita dah design


CONTOH 1

Pertama : Aku nak cecah jualan RM 1 000 000 dalam tahun 2016

Kedua :
Apa kita nak? : jualan RM 1 000 000
Bila kita nak? : 28 Disember 2016
Kat mana kita time tu?
Apa kita nak buat dengan duit tu?
Apa perancangan kit seterusnya?
*timbulkan persoa;an agar kita jelas dan master apa yang kita nak)

Ketiga : design cara nak capai matlamat kita

Hari dalam setahun = 365
Bulan dalam setahun = 12 bulan
12 bulan = RM 1 000 000
1 bulan = RM 83333.33
1 hari = RM 2777.78

Ini bermaksud dalam sehari kena capai jualan sebanyak RM 2777.78
Macam mana nak dapatkan jumlah sebanyak tu?

Cuba lihat konsep jualan kat bawah ni

HARGA                              KUANTITI                            JUMLAH(NAK CAPAI RM 1 JUTA)

RM 1 000 000               x        1                                    =             RM 1 000 000
RM 100 000                  x        10                                  =             RM 1 000 000
RM 10 000                    x        1 00                               =             RM 1 000 000
RM 1 000                      x        1 000                             =             RM 1 000 000
RM 100                         x        10 000                           =             RM 1 000 000
RM 10                           x        1 00 000                        =             RM 1 000 000
RM 1                             x        1 000 000                      =             RM 1 000 000

Kalau kita jual sesuatu yang mahal , kuantiti yang diperlukan tak banyak. Satu pun dan cukup. Apa benda yang mahal tu? Contohnya adalah rumah atau hartanah. Semakin berkurangan harga produk kita semakin banyak kuantiti yang perlu dijual. Sebagai contoh kita perlu jual 1 juta produk kita jika harga produk kita adalah RM 1. Dan dalam masa setahun kita dapat menggapai jualan RM 1 juta. Apa benda produk RM 1 ni? Kacang, coklat, kek dan lain.

Apa yang aku share ni tak lengkap lagi. Anda perlu design lebih detail, consider macam-macam benda. Nak jual kat mana, marketing macam mana, produk apa, target market siapa dan lain-lain lagi. (nak pendetailan, pergilah kelas-kelas bisnes. Yang murah-murah pun takpe, yang free pun takpe)

Aku share cara pengiraan kat atas sebab aku nak kita sama-sama bukak minda kita bahawa bisnes ni mudah dan cara nak dapatkan jualan pun mudah. Contohlah, kita selalu selak-selak kedai online, macam e-bay, alibaba, mudah, dan banyak lagi kedai online yang aku pun tak tahu kewujudannya. Satu hari kita nampak produk yang harga market RM 1000 tapi dijual pada harga below market price. Tak beli pun produk lagi, tapi kita dah pasarkan secara online. Nak kasi nampak lagi, mesin nak buat button badge. Aku ambil contoh ni sebab aku pernah ada pengalaman beli mesin ni.

Katakanlah, bila kita marketkan secara online ada orang nak beli. Senang-senang kita dapat jualan RM 1000 kan. Seterusnya kita perlu pergiatkan marketing kita dan jual lagi 999 biji untuk dapatkan jualan RM 1 juta setahun.

Keempat adalah tindakan anda. Kalau hebat macam mana sekalipun perancangan yang kau dah design tapi bila nak laksanakan kau tak boleh, memang ke laut lah perancangan tu. Lambai tangan je la tengok impian tu dihanyutkan ombak laut.

Jadi tindakan yang menentukan result seseorang tu samada berjaya atau tidak. Bertindak dengan berhemah ye kawan-kawan.



CONTOH 2: KHUSUS BUAT USAHAWAN MAHASISWA

Okiylah aku nak bagi lagi satu contoh. Aku kan budak university, jadi aku kecilkan sikit jumlah jualan daripada yang kat atas tu. Supaya kita berpijak pada bumi yang nyata. Bukan cakap kita tak mampu capai, tapi untuk memudahkan kita memahami konsep yang cuba aku bawak.

Pertama: aku sebagai student nak income bulanan sebanyak RM 2000 pada bulan januari 2016(nampak macam posibble sikitkan)

Kedua : Fahami dan jiwai matlamat kita.(pandai-pandailah nak jiwai)

Ketiga : Design cara nak capai matlamat kita

Sebulan ada 30 hari
RM 2000 = 30 hari
1 hari = RM 66.67

Jadi kita memerlukan pendapatan harian sebanyak lebih kurang RM 70 sehari
Boleh tak kita dapat income macam tu dalam masa sama kita tengah study????

BOLEH aku cakap…..

Macam ni, aku jual produk X dapat untung RM 7 untuk satu botol.
Aku kena jual 10 botol je sehari, then aku akan dapat untung RM 70.

10 botol je……

Kau rasa susah ke senang???

Ikut orang jugaklah,kalau matlamat jelas mudah dia nak capai.

SEKALI LAGI AKU CAKAP!!!

10 BOTOL JE KAWAN-KAWAN

Contoh ni aku amik dari bisnes yang aku buat tau. Dan aku yakin anda semua boleh buat lagi baik daripada apa yang anda jangkakan.
Jadi start lah sekarang J

Keempat : Tindakan..Buat..lagi lambat anda bertindak, lagi lambatlah nak dapat resultnya.


Ni sahaja perkongsian aku, harap memberi manfaat dan dapat digunakan untuk kebaikan. Buat akhirnya, kepada sesiapa yang nak berniaga, tapi belum baca lagi entry aku sebelum ni, aku hope anda dapat membacanya. Baca tau. Apa yang baik ambil buat pedoman, yang tak baik tinggalkan kat tepi.

Kalau ada apa-apa nak tanya, helo je aku. Insya-Allah aku share apa yang aku tahu. Moga kita mendapat kebaikan di dunia dan akhirat.

5 Januari 2016
12:09am
White House

2 comments:

  1. Terima Kasih penerangan yang lengkap dan jelas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi membaca post ini. Aku doakan saudara kaya dan berjaya.

      Delete